Alam Sekitar

Alam sekitar merupakan segala BENDA HIDUP dan BUKAN HIDUP yang wujud secara SEMULA JADI di permukaan BUMI, atau sebahagian daripadanya. Alam sekitar meliputi beberapa komponen utama:
1.Sistem semula jadi tanpa penglibatan manusia, termasuk tumbuh-tumbuhan, haiwan, batu-bata,dan sebagainya, serta fenomena semula jadi yang berlaku
2.Sumber sejagat semula jadi serta fenomena fizikal yang tidak mempunyai batasan tertentu seperti udara, air, dan iklim, serta tenaga,sinaran elektrik, dan kemegnetan, yang tidak wujud hasil daripada aktiviti manusia.

Sunday, May 9, 2010

Kesan Pembaziran Air

Penggunaan air yang tidak di rancang dan membazir adalah satu perbuatan dan sikap yang tidak bertangungjawab. Ini kerana air adalah sangat penting dan sangat terhad sumbernya. Cuma kurang daripada 1% sahaja air bersih yang terdapat di muka bumi ini.

Pembaziran air secara berterusan akan menyebabkan:
1.Pembaziran wang,membayar bil air yang banyak.
2.Menyebabkan jumlah air di dalam kawasan tadahan di loji - loji air berkurang dengan cepat terutama sekali di musim Kemarau.
3.Mengurangkan tekanan air yang hendak di salurkan ke rumah - rumah.
4.Paip bocor yang tidak di baiki akan menyebabkan pembaziran dan jika kebocoran itu berlaku di jalan raya, ianya boleh membahayakan keselamatan pengguna jalan raya.
5.Menyebabkan hakisan tanah (paip bocor) di kaki - kaki bukit.
6.Mempercepatkan lagi kadar pengurangan air bersih dunia.
7.Menjadi ikutan anak - anak yang suatu hari nanti akan menjadi pewaris dunia.

2 comments:

  1. What are the most reliable sports betting sites? - Work
    Bet365 바카라 is one of the 김뿡 얼굴 leading titanium tube betting sites, offering a large selection of sports across งานออนไลน์ all major leagues, and offers competitive odds on all 토토 사이트 추천 major

    ReplyDelete