Alam Sekitar

Alam sekitar merupakan segala BENDA HIDUP dan BUKAN HIDUP yang wujud secara SEMULA JADI di permukaan BUMI, atau sebahagian daripadanya. Alam sekitar meliputi beberapa komponen utama:
1.Sistem semula jadi tanpa penglibatan manusia, termasuk tumbuh-tumbuhan, haiwan, batu-bata,dan sebagainya, serta fenomena semula jadi yang berlaku
2.Sumber sejagat semula jadi serta fenomena fizikal yang tidak mempunyai batasan tertentu seperti udara, air, dan iklim, serta tenaga,sinaran elektrik, dan kemegnetan, yang tidak wujud hasil daripada aktiviti manusia.

Monday, May 10, 2010

Apakah itu Air?





Air bahan yang terhasil daripada gabungan 2 molekul Hidrogen dan 1 molekul Oksigen. Air adalah sangat penting kepada semua jenis hidupan yang terdapat di muka bumi Allah S.W.T. Air di dinamakan kerana ianya di dalam bentuk cecair,akan tetapi apabila ianya bertukar menjadi bentuk pepejal ianya di panggil ais dan gas apabila ianya di tersejat.
Di permukaan bumi ini, air meliputi hampir 71% permukaan bumi tetapi lebih kurang 1% daripada jumlah air tersebut adalah air yang boleh di minum. Selebihnya adalah air masin dan air yang telah tercemar.

No comments:

Post a Comment